GLOSSARY

האם אתם יודעים מה שתי ההגדרות של WRC? מה זה shakedown? למה משמש Service Park? ריכזנו עבורכם את משמעותם של 11 מונחי מפתח כדי שתוכלו להבין טוב יותר את עולם ה-WRC

Flexi Service

WRC-Glossary-1_308x176

מושג זה מתייחס לאפשרות שמקבלות קבוצות לעבוד על המכוניות שלהן אחת אחרי השניה, במקום במקביל, במהלך 45 הדקות המוקצות לטיפולים בסוף כל יום תחרות. זה מאפשר לקבוצות להקצות ביעילות את כל המכונאים שמותרים להן לעבודה על המכוניות (מקסימום שמונה מכונאים לקבוצה של שתי מכוניות כמו קבוצת הראלי של סיטרואן-טוטאל).

PACE NOTES

WRC-Glossary-2_308x176

ה-Pace Notes, או “רישומי המסלול”, הם הקוד בו משתמשים הצוותים כדי לתאר את אופי המסלול במקצים המדודים במהלך המירוץ. בזמן ה-Recce, הסיור המקדים, הנהג מעביר את התרשמותו מהמסלול לנהג המשנה (הנווט) תוך שימוש בשפה ומונחים ייחודיים להם. נהג המשנה רושם את ההוראות הללו במחברת. במהלך הראלי עצמו, נהג המשנה מקריא את ההערות שרשם בחזרה לנהג, כדי להדריך אותו ולתת לו מידע על מצב הדרך בהמשך, ובכך מאפשר לו לנסוע בקצב מקסימאלי.

Safty Crews

WRC-Glossary-3_308x176

בארבעת מירוצי האספלט הכלולים בסבב ה-WRC (מונטה-קרלו, קורסיקה, גרמניה וקטלוניה), הצוותים המקדימים נתמכים על ידי צוותי בטיחות, Safty Crews, המורכבים בדרך כלל מנהגים ונהגי משנה לשעבר. כשהם מצוידים בעותק של “רישומי המסלול” של הצוותים עבורם הם נוהגים, הם נוסעים במקצים לפני המרוץ ומדווחים על כל השינויים במשטח הדרך ובתנאים, שהתרחשו מאז הסיור המקדים. הם עושים את אותו הדבר גם בין המעבר הראשון והשני באותו קטע דירוג במהלך המרוץ.

Service Park

WRC-Glossary-4_308x176

אזור השירות, Service Park, הוא המקום בו הקבוצות השונות המתחרות במרוץ מקימות את מתקני הטיפול והאירוח שלהם. המכוניות חוזרות לאזור זה בין מקצי הדרוג להחלפת צמיגים, שינויי כיול ולתיקונים טכניים. בעוד הצוותים רשאים לעבוד על המכוניות עם הציוד והכלים הנמצאים ברכב, אסור להם לקבל כל עזרה מגורם חיצוני כשהם  נמצאים מחוץ לאזור השירות. בימינו, יש לראלי בדרך כלל רק אזור שירות אחד. בדרך כלל ניתן לטפל במכוניות במשך 15 דקות בבוקר, לפני היציאה למקצים, המכוניות חוזרות לאזור השירות ל-45 דקות באמצע היום ולעוד 45 דקות בסוף היום. רק למכונאים עם סרט מיוחד על היד מותר לעבוד על המכוניות (4 לכל מכונית)

POWER STAGE

WRC-Glossary-5_308x176

מושג זה מתאר קטע דירוג אחד בראלי, בדרך כלל קטע הדירוג האחרון המשודר בשידור חי בטלוויזה, בו מוענקות נקודות בונוס לצוותים המובילים. הנהג המהיר ביותר זוכה בחמש נקודות, השני מקבל ארבע נקודות וכך הלאה, עד הנהג החמישי במקצה שמקבל נקודה אחת.

RALLY 2

WRC-Glossary-6_308x176

צוות שנאלץ לפרוש במהלך היום יכול לחזור אל הראלי ביום שלמחרת, לאחר שצבר זמן-קנס של שבע דקות עבור כל מקצה דרוג שפספס (10 דקות אם הוא פרש במקצה האחרון של היום).

סיור מקדים – RECCE

ביום שלישי ורביעי שלפני סוף שבוע שבו נערך ראלי, הצוותים מבצעים סיורים מקדימים, הידועים בשם RECCE. במהלך היומיים הללו, הם נוהגים לאורך כל אחד ממקצי הדרוג (המקצים בהם נמדד זמן) פעמיים במכונית סדרתית משופרת (עם כלוב התהפכות, מתלים ובלמים משופרים וכן הלאה) במהירות מופחתת (עד 80 קמ”ש). תוך כדי הנהיגה הם רושמים הערות על אופי המסלול, פניה אחר פניה.

SHAKEDOWN

WRC-Glossary-8_308x176

במושג זה משתמשים לתאור מקצה המבחן הנערכים ביום חמישי לפני תחילת הראלי. מקצה זה נערך על דרכים שאמורות להיות דומות לאלו שבהן יערך המרוץ עצמו. כל הצוותים חייבים להשלים לפחות שלושה מעברים במקצה.

 

STAGE

WRC-Glossary-9_308x176

סטייג’, או מקצה דרוג, הוא מושג המשמש לתאור מקטעי דרך הסגורים לציבור הכללי, בהם הצוותים מתחרים אחד נגד השני במטרה לקבוע את הזמן הטוב ביותר, כאשר הם מוזנקים במרווחים של שתיים או שלוש דקות. כדי לעבור בין מקצי הדרוג השונים, הצוותים נוסעים במה שידוע בשם “קטעי קישור”. קטעים לא תחרותיים אלו עוברים בדרכים רגילות, הפתוחות לציבור, כך שהצוותים חייבים לציית לחוקי התנועה המקומיים. הם גם חייבים להשלים קטעים אלו בזמן מוגדר מראש (זמן מטרה). הגעה באיחור לנקודת הסיום של קטע הקישור – או הגעה מוקדמת – יגררו קנסות זמן לצוות. משתמע מכך שהראלי מורכב מסדרה של קטעי דרוג וקטעי קישור, והדרוג הסופי נקבע על ידי צירוף הזמנים המדודים בכל קטעי הדרוג בתוספת כל קנס זמן שהצוות ספג.

SUPER SPECIAL STAGE

WRC-Glossary-10_308x176

הסופר-ספיישל-סטייג’ הוא קטע דרוג קצר, הנערך בדרך כלל במרכז עיר בתחילת הראלי כאמצעי המאפשר להגיע לקהל שונה מהקהל שבדרך כלל עוקב אחר הראלי ועומד לאורך המסלולים

 

WRC

WRC-Glossary-11_308x176

מושג זה מתייחס הן לאליפות עצמה, ה-“World Rally Championship”, והן למכוניות בהן מתחרים הצוותים באליפות, ה-“World Rally Cars”. המכוניות הבכירות והמתוחכמות ביותר בהן מתחרים בראלים, מכוניות ה-WRC, מונעות על ידי מנוע 1.6 ל’ טורבו המפיק קרוב ל-400 כ”ס ושוקלות רק 1190 ק”ג. הן מצוידות בתיבת הילוכים סיקוונסיאלית, חצי אוטומטית, ומותקנים עליהם עזרים אירודינמיים רבים.