June 29, 2021

הפנאי המחשמל של סיטרואן

רכב היברידי, היברידי-נטען (PHEV) או חשמלי טהור (BEV) – איזה מהם עדיף? מדריך למתלבטים שרוצים להצטרף למהפכה החשמלית

בשנת 2020 נמכרו בישראל יותר מ-1,500 רכבים חשמליים טהורים, ועל פי הערכות כבר השנה יימכרו בארץ יותר מ-5,000 מכוניות בעלות הנעה חשמלית. זאת ועוד, כבר בשנה החולפת, כרבע מכלי הרכב שנמכרו היו חשמליים, היברידיים או היברידיים-נטענים. משמעותם של נתונים אלו היא שהמהפכה החשמלית בענף הרכב בעיצומה. לפניכם סקירה קצרה שמפרטת מהן הנעה היברידית, היברידית-נטענת והנעה חשמלית טהורה.

הנעה היברידית Hybrid

הנעה היברידית משלבת בין מנוע בעירה פנימית למנוע חשמלי. בהנעה מסוג Mild-Hybrid המנוע החשמלי והסוללות המניעות אותו קטנים יחסית ואינם מיועדים להניע את הרכב בכוחות עצמם. המנוע החשמלי משמש בעיקר להתנעת מנוע הבנזין, לתפעול המערכות החשמליות כאשר מנוע הבנזין כבוי ולמתן תוספת כוח (Boost), למשל בעת האצה או נסיעה מאומצת. בהנעת Full-Hybrid לעומת זאת המנוע החשמלי וצבר הסוללות שלו גדולים יותר ומערכת ניהול ממוחשבת קובעת בהתאם לתנאי הדרך איזה מנוע מניע את הרכב. בהנעה היברידית מלאה Full-Hybrid, המנוע החשמלי משמש בעיקר לנסיעה בתוך העיר ובמרבית הזמן הרכב נע באמצעות מנוע הבנזין. בחלק מהמכוניות ההיברידיות יש אפשרות לנסיעה חשמלית טהורה, אם כי לטווחים קצרים ובמהירויות נמוכות.

הנעה היברידית-נטענת PHEV

בניגוד לרכב היברידי שבו הסוללות מוטענות בעת נסיעה, ברכב היברידי נטען (PHEV)  הסוללות נטענות על ידי מקור מתח חיצוני – עמדת טעינה בייתית או ציבורית או שקע ביתי. ברכב היברידי הסוללה קטנה באופן יחסי, ואילו ברכב היברידי-נטען הסוללות גדולות יותר ובעלות קיבולת גדולה יותר כך שהמנוע החשמלי יכול להניע את הרכב בעצמו. בחלק גדול מהזמן ההנעה היא חשמלית, ומנוע הבעירה הפנימית נכנס לפעולה כשיש צורך בתוספת כוח כמו בעת האצה למשל, או כאשר הסוללה מתרוקנת מחשמל.

הנעה חשמלית טהורה BEV

הנעה חשמלית טהורה משמעה שהרכב מונע אך ורק בכוח החשמל ללא מנוע בעירה פנימית כלל, אלא עם מנוע חשמלי וסוללה בעלת קיבולת גבוהה יחסית. יחד עם אפס פליטת מזהמים ואפס צריכת דלק, יש גם חוויית נהיגה חרישית וחלקה ועלויות טעינת הסוללות נמוכות באופן משמעותי מאשר תידלוק ברכב מקביל בעל מנוע בעירה פנימית.

טווח הנסיעה של רכב חשמלי טהור נמוך בדרך כלל מאשר זה של רכב בעל מנוע בעירה פנימית או רכב היברידי, אך בסיטרואן e-C4 החדש למשל, טווח הנסיעה החשמלי מגיע ל-351 קילומטרים! עם חלוף הזמן, טכנולוגיית הסוללות משתכללת, טווחי הנסיעה הולכים וגדלים וגם פריסת עמדות הטעינה מואצת.

ההיצע החשמלי של סיטרואן

המהפכה החשמלית של סיטרואן בישראל רק מתחילה, בשלב זה מוצע דגם אחד בעל הנעה היברידית-נטענת – סיטרואן C5 AIRCROSS PHEV ובקרוב ינחת בארץ גם e-C4 החדש, החשמלי והמתקדם.

רכב הפנאי המהפכני של סיטרואן C5 AIRCROSS PHEV מצויד במנוע טורבו-בנזין 180 כוחות סוס ובמנוע חשמלי עם הספק של 110 כ”ס – ההספק המרבי המשולב הוא 225 כוחות סוס! והמומנט המשולב חזק אף הוא עם נתון של 36.7 קג”מ. נתונים אלו מאפשרים לו להאיץ למאה קמ”ש תוך 8.7 שניות בלבד ולהגיע למהירות מרבית של 225 קמ”ש. הוא מאפשר  נסיעה חשמלית טהורה לטווח של עד 61 קילומטרים, ולצד כל אלו, צריכת הדלק המשולבת היא של 1.4 ליטר ל-100 קילומטרים (ע”פ תקן WLTP המחמיר). את הסוללות ניתן להטעין בשקע ביתי תוך כשש שעות, או בעמדת טעינה 32 תוך שעתיים בלבד.

לצד יחידת ההנעה המתקדמת וחוויית הנסיעה החשמלית, לרכב הפנאי של סיטרואן יתרונות בלעדיים בקטגוריה ובתוכם מתלי PROGRESSIVE HYDRAULIC CUSHIONS מתקדמים עם אפקט “השטיח המעופף” לנוחות נסיעה מושלמת, מושבי ADVANCED COMFORT מתקדמים, גג שמש פנורמי וחבילת אבזור עשירה.

סיטרואן C5 AIRCROSS PHEV הוא רכב פנאי מתקדם, נוח ומאובזר במיוחד. יחד עם יחידת ההנעה ההיברידית-נטענת, יש לו הצעת ערך אטרקטיבית במיוחד. הוא מאפשר לכם להצטרף למהפכה החשמלית וליהנות מכל היתרונות של רכב פנאי מוביל, של הנעה חשמלית ללא “חרדת טווח” ושל שקט נפשי הודות לאחריות ארוכה במיוחד ל-5 או 120,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).

ממש בקרוב יצטרף להיצע גם e-C4 החדש: רכב משפחתי קומפקטי מסוגנן בעל עיצוב מתקדם, נוחות חסרת תחרות ויחידת הנעה חשמלית טהורה. מנוע חשמלי בעל הספק של 136 כוחות סוס ומומנט של 26.5 קג”מ מקנה ל-e-C4 ביצועים מעולים לצד טווח נסיעה ארוך במיוחד של עד 351 קילומטרים. יחד עם קישוריות מתקדמת ושלל מערכות בטיחות וסיוע לנהג, דגם זה עתיד להיות אחד מהדגמים האטרקטיביים ביותר של סיטרואן.

לסיכום, בין אם תבחרו בהנעה היברידית-נטענת או בהנעה חשמלית טהורה, לסיטרואן יש דגמים מתקדמים, שלאחר שתנהגו בהם תתמכרו לעיצוב, לחוויית הנהיגה הייחודית ולנוחות חסרת התחרות שלהם.

*נתוני צריכת הדלק, צריכת החשמל וטווח הנסיעה הינן מבדיקות מעבדה שהתקבלו מהיצרן.

בפועל, נתונים אלו בפועל מושפעים מתנאי הדרך, מתחזוקת הרכב וממאפייני הנהיגה ולכן עלול להיווצר פער משמעותי ביחס לנתוני המעבדה.