August 5, 2018

היסודיות משתלמת

45th Rally Finland, from 26 to 29 July

היסודיות משתלמת

המאמצים של קבוצת המרוצים "סיטרואן טוטאל אבו דאבי" בשיפור המכוניות לקראת העונה הבאה מוכתרים בהצלחה, עם מקום שני למאדס אוסטברג בראלי פינלנד. הפודיום הזה מצטרף לפודיומים בראלי שבדיה ובראלי מקסיקו, שם השיגה הקבוצה מקום שני ושלישי, בהתאמה, ויחדיו הם מוכיחים את רמת הביצועים הגבוהה של מכונית ה-C3 WRC.

מהלך המירוץ

סיטרואן כבר הוכיחה את יכולתה באירוע יוצא הדופן של פינלנד, עם ארבעה ניצחונות (2008, 2011, 2012 ו-2016) בראלי בו נדרשות מכוניות מדויקות מאוד, המשרות תחושת ביטחון מוחלט על הנהגים. וכך היה גם באירוע השנה! כבר במקצה הדירוג, הנקרא shakedown, בו נקבע סדר הזינוק למירוץ עצמו, הוכיח מאדס אוסטברג כי ה-C3 WRC החדשה היא המכונית הטובה ביותר לראלי פינלנד בה נהג אי פעם (בכל 13 הופעותיו!), וקבע את הזמנים המהירים ביותר, כאשר על עקביו דולק לא אחר מעמיתו לקבוצה, קרייג ברין. כך שהיה ברור מההתחלה כי במירוץ הזה, סיטרואן היא אחת המתמודדות החזקות על הניצחון. הנורווגי התמקם במקום השני בדירוג כבר מהסטייג’ הראשון במירוץ עצמו (SS2), והצליח לטפס למקום הראשון בסטייג’ השלישי, אחרי שסיים אותו בזמן הקצר ביותר מבין כל המתחרים. הוא ניצח בעוד שני מקצים במהלך היום הראשון של המירוץ, ונשאר במקום הראשון בדירוג הכללי למשך ארבעה מקצים, אך בסוף היום הראשון התמקם במקום השני בדירוג הכללי, בפער של 5.8 שניות בלבד מטאנאק, מי שבסופו של דבר ינצח בראלי. בינתיים קרייג ברין נאלץ להתמודד עם תקר בגלגל כבר בסטייג’ התחרותי הראשון, שעיכב אותו ב-47.8 שניות וגזל ממנו כל סיכוי ריאלי להתברג בין המובילים. הוא לא הצליח לסגור את פער הזמנים עד סוף היום, מה שאמר שבימים הבאים הוא זינק שלישי – בסוג שבילים בהם האחיזה משתפרת ככל שיותר מכוניות עוברות את הקטע. ולמרות זאת, האירי ניצל כל הזדמנות כדי להראות כמה מהיר הוא יודע ויכול להיות – הוא ניצח ב-SS8 וקבע זמן מעולה ב-power stage (קטע דירוג מיוחד, המקנה ניקוד נוסף) – רק 1.7 ש’ מאחורי המנצח. בסופו של המירוץ הוא הצליח לטפס עד למקום השמיני בדירוג הכולל.

המירוץ השני של חליד אל קאסימי העונה, אחרי ארגנטינה, הסתיים כבר ב-SS12 בשבת בבוקר (המירוץ נערך בשישי, שבת וראשון) בעקבות טעות נהיגה. הוא חזר למחרת למירוץ בהתאם לכללי ראלי 2, וסיים את המירוץ – אך ללא נקודות.

מאדס אוסטברג המשיך ביום השני של המירוץ (שבת) לקבוע זמנים טובים, כשהוא הודף התקפה על המקום השני מצד יארי-מאטי לאטוולה, מי שבאמתחתו שלושה ניצחונות בראלי זה בעבר. הוא הגיע לסטייג’ האחרון ביום שבת (במקור כתוב ראשון, אבל זה לא מסתדר עם ההמשך ולכן נראה לי שמדובר בטעות) עם הובלה של 5.4 ש’, למרות שבקצב שלו פגעה, ללא ספק, העובדה שנאלץ לשאת צמיג רזרבי נוסף בחצי השני של היום. כשהמתחרים יצאו שוב לדרך ביום ראשון בבוקר, הנורווגי בן השלושים הבהיר לכל יריביו את כוונותיו בצורה הברורה ביותר, עם ניצחון סטייג’ נוסף – הרביעי שלו במירוץ! הוא הצליח להדוף בצורה מרהיבה את התקפותיו של לאטוולה עד לסיום, וקבע את התוצאה הטובה ביותר שלו באירוע עד היום, מקום שני, שמצטרף לפעמיים בהן טיפס בעבר למדרגה השלישית בפודיום באירוע האייקוני הזה (ב-2013 ו-2015).

 

שאלות לפייר באודר, מנהל קבוצת המירוצים של סיטרואן

זה בוודאי מרגש מאוד להשיג פודיום שלישי העונה, במיוחד באירוע כמו ראלי פינלנד, ואחרי קרב צמוד כל כך?

כן, בהחלט יש לנו שפע של סיבות להיות מרוצים בסוף השבוע הזה! עם חמישה ניצחונות בקטעי דירוג, המכונית שלנו היתה היחידה שהצליחה להתמודד עם היצרן שמבוסס בחלק זה של העולם, מה שמראה שוב עד כמה תחרותית ה-C3 WRC על כל סוגי המשטחים. ידענו שלמאדס יש הרבה ניסיון באירוע הזה, כך שהיתה לו סיבה טובה להאמין שהוא יצליח כאן. ולמרות זאת, אני חייב להגיד שהוא הרשים אותנו בשילוב שלו בין מהירות ועקביות, ובכך שהצליח להדוף את ההתקפות מצד הנהגים שמצטיינים במיוחד בראלי הזה. לרוע המזל, קרייג חטף מכה כואבת כבר בהתחלה, וזה באמת חבל כי גם לו היתה היכולת להצליח כאן מאוד. אבל אנחנו יודעים טוב מאוד, לצערי, שבסוג השבילים הזה, שבהם ה”טיטוא” (ניקוי השביל מגרגרי אדמה על ידי המכוניות הראשונות) כל כך משמעותי, זה כמעט בלתי אפשרי לקבוע זמנים טובים כאשר אתה לא ממוקם נכון בסדר הזינוק. אבל מה שהוא הצליח להשיג ב-Power stage, כשהוא מתמודד עם הנהגים שנאבקים על האליפות, מוכיח כי גם הוא ידע להיות מהיר מאוד בסוף השבוע הזה, וזה הדבר העיקרי עבורי.

מה למדת בסוף השבוע הזה? 

התוצאות שהשגנו מאשרות שכל העבודה שהקבוצה עשתה, הן בזמן המירוץ והן במפעל ובניסויים, מקדמת אותנו בכיוון הנכון. התוצאות גם מראות שהגאומטריה החדשה של הסרן הקדמי, בה השתמשנו כאן בפינלנד, היתה רבת ערך ואפקטיבית, וכך גם כל הכיוונונים והשינויים הקטנים שערכנו בבולמי הזעזועים והדיפרנציאלים. ולכן אני מאושר עבור אנשי הקבוצה, שהעבודה הקשה והעקבית שלהם זכתה לגמול הראוי.

שיאי האירוע

מאדס אוסטברג זינק לסטייג’ האחרון ביום ראשון עם הובלה של 5.4 ש’ בלבד על פני יארי-מאטי לאטוולה בקרב על המקום השני. הוא הצליח לשמור על מיקומו ולסיים בפער של 2.8 ש’ בלבד מהמנצח.

קווין סטרויף, מהנדס המירוצים של הנורווגי, משחזר את היום הדרמטי…

היינו בטוחים למדי בעצמנו בבוקרו של יום ראשון, מכיוון שכבר היו מאחורינו יומיים בהם קבענו זמנים טובים במקצי הבוקר – לאטוולה הצליח לצמצם את הפער בעיקר ביום שבת אחרי הצהריים. ידענו שאנחנו צריכים לפתוח חזק מהרגע הראשון, וזה בדיוק מה שמאדס עשה – והוא ניצח את הסטייג’ הפותח ביום ראשון. למען האמת, איבדנו קצת יותר זמן ממה שקיווינו בקטע השלישי של היום, הקטע הלפני אחרון של המירוץ, כאשר הפער הצטמצם ב-2.6 ש’ בבת אחת. בשלב הזה, ידענו כבר כי הכל יקבע בסטייג’ האחרון, ושיכול להיות שזה יגמר בפערים של עשיריות שניה. במצב כזה, אין לך הרבה מה לעשות, למען האמת, חוץ מאשר לנסות לשמור על הביטחון העצמי של הנהג, ולמקסם את ביצועי המכונית על ידי נקיטת טקטיקה אגרסיבית במספר פרמטרים כגון משקל המכונית, כיוון המנוע וכדומה. לדברים הללו יכולה להיות גם השפעה פסיכולוגית קלה על הצוות, שיודע שנעשה כל דבר אפשרי כדי לתת להם את הסיכוי הטוב ביותר לנצח. בכל מקרה, מאדס ידע שהמקום השני נמצא בהישג ידו, מכיוון שהוא כמעט אף פעם לא איבד פער גדול כך כך בסטייג’ אחד. וזה היה נכון במיוחד במקרה של סטייג’ כמו Ruuhimäki, קטע שכל הנהגים מכירים היטב משום שהוא משמש כמקצה הדירוג כבר שנים רבות.