March 3, 2019

100 שנים של נוחות

מגוון רחב של המצאות וחידושים הפכו את מותג סיטרואן למזוהה עם נוחות ברכב, מאז הסיטרואן הראשונה בשנת 1919 ועד למהפכת הנוחות של סיטרואן כיום

עבור רבים בכל רחבי העולם, מותג סיטרואן מזוהה באופן מוחלט עם נוחות. בעבר, נוחות ברכב התבטאה בעיקר במושבים נוחים ובשיפורים במערכות המתלים. כיום, כשמדברים על נוחות, מונח זה רחב וכוללני הרבה יותר, ובסיטרואן הבינו זאת כבר לפני מאה שנים.

חמישים גוונים של נוחות

עתידנים וחוקרי טכנולוגיה מספרים לנו שממש עוד מעט רובנו נעבוד מהבית, רחפנים יביאו אלינו את כל מה שנקנה ישירות לפתח הדלת ומערכות הסעת המונים אוטונומיות ייקחו אותנו למחוז חפצנו. בינתיים, החיים המודרניים כוללים בילוי של שעות ארוכות ברכב – בדרך לעבודה, בפקקים, בהסעות הבלתי נגמרות של הילדים לחוגים… מסיבה זו חשיבותה של הנוחות ברכב הולכת וגוברת, וגם התשובה לשאלה מהו רכב נוח שונה מבעבר.

סיטרואן הוא מותג הרכב המזוהה ביותר עם נוחות ויש לו מסורת ארוכה ומפוארת של חידושים בתחום זה, וגם תוכנית נוחות מתקדמת ( Citroën Advanced Comfort® programme) שנועדה להגדיר מחדש מהם ממדי הנוחות ברכב ולהטמיע אותם ברכבי סיטרואן.

- גישה כוללנית ומהפכנית לנוחות הנהג והנוסעים – משקפי סיטרואן למניעת Car Sickness

גישה כוללנית ומהפכנית לנוחות הנהג והנוסעים – משקפי סיטרואן למניעת Car Sickness

הממד הבסיסי והמוכר מכולם הוא ממד הנוחות בנהיגה שמתרכז בבידוד הנוסעים ממפגעי הכביש ומהרעש לטובת נסיעה חלקה, שקטה ונוחה. הממד השני נוגע בנוחות המחייה בתא הנוסעים עם תאי אחסון, מרחב נדיב ועיצוב ארגונומי. חשוב לא פחות הוא הממד הפונקציונלי של הנוחות שמטרתו להפוך את הנהיגה לנוחה יותר וזאת באמצעות שילוב של מערכות סיוע לנהג, קישוריות מתקדמת וטכנולוגיה אינטואיטיבית. אחרון חביב הוא ממד השקט הנפשי שמתרכז באווירה הנינוחה בתא הנוסעים ובהצגה ברורה של המידע לנהג כך שהוא יוכל לנהוג ברוגע.

כל דגמי סיטרואן הנוכחיים פותחו מתוך מחשבה על ארבעת ממדי הנוחות הללו וכוללים מאפיינים ומערכות שמטרתם היא להפוך את הנסיעה לנוחה ככל האפשר. לסיטרואן כאמור היסטוריה עשירה בתחום זה – הנה כמה דוגמאות לחדשנות של סיטרואן בעבר, שבאה לידי ביטוי ביתר שאת בדגמים הנוכחים.

נוחות בנהיגה

כבר כשתעשיית הרכב היתה בחיתוליה, בעשורים הראשונים של המאה העשרים, הציגה סיטרואן דגמים פורצי דרך בתחום הנוחות כמו ה-Type A שהיתה מכונית האירופאית הראשונה בייצור סדרתי וכללה חידושים כמו סטארטר (במקום מנואלה), מושבים מרופדים ופנסי חשמל. בשנת 1922 הציגה סיטרואן את ה-Type C בעלת ההיגוי הקל שקסם לנשים רבות. הנוחות הגבוהה של דגם זה הביאה לכך שהוא שימש גם כמונית, לא רק בפריז אלא גם בלונדון, ואפילו האפיפיור פיוס ה-11 הזמין לו אחת כזו…

- סיטרואן Type A משנת 1919 – האירופאית הראשונה בייצור המוני, עם מאפייני נוחות מתקדמים לזמנה

סיטרואן Type A משנת 1919 – האירופאית הראשונה בייצור סדרתי, עם מאפייני נוחות מתקדמים לזמנה

 אבל הדגם המהפכני ביותר מבחינת הנוחות שהציגה סיטרואן היה ה-TRACTION AVANT משנת 1934. תצורת המונוקוק הקשיחה שלו עזרה לבודד את הנוסעים מהכביש ולמנוע רעשים וקרקושים, בלמים הידראוליים, רצפה שטוחה ומושבים נוחים במיוחד תרמו גם הם להעלאת רמת הנוחות. דגם זה זכה להצלחה רבה ויוצר עד אמצע שנות החמישים – אז הוא הוחלף על ידי דגם איקוני נוסף של סיטרואן, ה-DS.

- סיטרואן TRACTION AVANT המהפכנית – אפשר גם עם שבעה מושבים

סיטרואן TRACTION AVANT המהפכנית – אפשר גם עם שבעה מושבים  (תצלום: Wikimedia allen Watkin CCA-SA 2.0)

סיטרואן DS שהושקה בשנת 1955 היתה מהפכנית בכל מובן – עיצובי, טכנולוגי ואפילו תרבותי – אבל לצד כל אלו היא תיזכר גם כמכונית הנוחה ביותר בעולם באותה העת הודות למערכת המתלים ההידרו-פניאומטית שלה שיצרה את אפקט “מרבד הקסמים” שכל כך מזוהה עם מכוניות סיטרואן. נוחות הנסיעה המדהימה של ה-DS זכתה להערכה רבה לא רק על ידי קהל הלקוחות אלא גם בעיני המתחרים כמו רולס-רויס ומרצדס, שבעקבות סיטרואן הציעו גם הם בהמשך דגמים עם כריות אוויר.

כיום, דגמי סיטרואן העדכניים כמו C5 Aircross, מצויידים בגרסה המודרנית של מערכת מתלים זו שנקראת  ‘Progressive Hydraulic Cushion’.

נוחות המחייה

נוחות המחייה ברכב היא למעשה שימושיות, וורסטיליות, מודולריות – כל מה שהופך את הנסיעה והנהיגה ברכב לנוחות יותר. כבר בשנת 1932 למשל יכלו לקוחות סיטרואן מדגם B2 Type לבחור אם הם רוצים יותר מושבים או יותר מקום למטען. סוג מוקדם זה של מודולריות בתא הנוסעים השתכלל לאורך השנים והתבטא גם בדגמים נוספים כמו ה-TRACTION AVANT אותה ניתן היה להזמין גם עם בסיס גלגלים מוארך ומקום לשבעה נוסעים. אפילו בדה-שבו המיתולוגית ((2CV היה ניתן לפרק ולהוציא חלק מהמושבים, לשטוף את הרצפה במים ובגרסאות מסויימות גם לפתוח את הגג וליהנות מאור ומאוויר.

- שלושה בוסטרים במושב האחורי? מה שבלתי אפשרי במכוניות אחרים, בסיטרואן Spacetourer הוא מובן מאליו

שלושה בוסטרים במושב האחורי? מה שבלתי אפשרי במכוניות אחרים, בסיטרואן Spacetourer הוא מובן מאליו

תחום נוסף בו סיטרואן מחדשת מזה שנים ארוכות הוא תחום האחסון: כיסי אחסון, מגירות מתחת למושבים, תאי אחסון עיליים כמו במטוס ותאי כפפות גדולים במיוחד – את כל אלו ניתן היה למצוא במכוניות של סיטרואן לאורך השנים, הרבה לפני המתחרות. דוגמה בולטת אחת היא מערכת האחסון העילית Modutop של סיטרואן ברלינגו שהוסיפה לא פחות מ-170 ליטרים של חלל אחסון לרווחתם של נוסעי הרכב.

- מערכת Modutop בסיטרואן ברלינגו – מערכת מהפכנית לאחסון בגג הרכב שהוסיפה 170 ליטרים של חלל לאחסון

מערכת Modutop בסיטרואן ברלינגו – מערכת מהפכנית לאחסון בגג הרכב שהוסיפה 170 ליטרים של חלל לאחסון

נוחות פונקציונלית

עבור סיטרואן, נוחות פונקציונלית היא השילוב בין הנדסת אנוש מתקדמת, עיצוב חכם של תא הנוסעים וטכנולוגיה אינטואיטיבית שקל לתפעל אותה. סיטרואן מאמינה שנוחות אמיתית קשורה קשר הדוק להפחתת הלחץ המנטאלי מהנהג, ולאורך השנים היא הציגה פתרונות חדשניים שעושים בדיוק זאת.

דוגמה אחת לכך הוא טבור ההגה הסטטי שהוצג לראשונה בסיטרואן C4. עם השנים, גלגל ההגה הפך להיות עמוס בכפתורים ומתגים לתפעול מערכת הקול, בקרת השיוט וכיום גם דיבורית BT וכיוב’. בתחילת שנות האלפיים הציגה סיטרואן את טבור הגה שאינו מסתובב, כך שניתן לתפעל את כל המערכות הללו גם כאשר ההגה אינו מאוזן.

- ההגה בעל הטבור הסטטי בסיטרואן C4 – ההגה מסתובב, כפתורי התפעול לא

ההגה בעל הטבור הסטטי בסיטרואן C4 – ההגה מסתובב, כפתורי התפעול לא

דוגמה נוספת היא הדרך בה בחרה סיטרואן לטפל בלוח המחוונים, שעם השנים גם הוא הפך לעמוס במידע. ציון דרך אחד הוא הצגת לוח המחוונים הדיגיטלי בסיטרואן BX, בהמשך המשיכה סיטרואן לחדש למשל עם התצוגה העילית (HUD) בסיטרואן C6.

- מערכת תצוגה עילית HUD בסיטרואן C6 – להקל על העומס המוטל על הנהג

מערכת תצוגה עילית HUD בסיטרואן C6 – להקל על העומס המוטל על הנהג (תצלום:citroenet.org.uk )

הגישה שמנחה את סיטרואן כיום בכל הנוגע לנוחות פונקציונלית בכלל ולטכנולוגיות חדשות בפרט מבוססת על פשטות – מסכי מגע גדולים שפועלים בדומה לטלפונים חכמים ומאפשרים קישור קל ואינטואיטיבי לעולם הדיגיטלי, ושליטה פשוטה במערכות הרכב.

נוחות ושקט נפשי

שקט נפשי ונוחות בתא הנוסעים מושגים על ידי יצירה של חלל מעודן, שקט ורגוע. כך מפחיתים את הלחץ והמתח המתלווים לנהיגה, וסיטרואן עושה זאת בהצלחה רבה כבר יותר ממאה שנים. סיטרואן למשל היתה הראשונה שציידה את לקוחותיה בספר רכב שכלל את כל המידע הרלבנטי עבורם ואפשר להם לצאת לדרך בבטחה.

דרך נוספת להוסיף רוגע ותחושת Feel-Good היא על ידי תכנון של תאי נוסעים מוארים ואווריריים.  כמעט כל דגם היסטורי של סיטרואן כולל אלמנט ייחודי כלשהו שקשור לתאורת תא הנוסעים ולמתן תחושה של מרחב אוורירי ומרגיע. בסיטרואן DS למשל נעשה שימוש בקורות A צרות במיוחד ובחלונות גדולים כדי להשיג זאת. בסיטרואן XM מגמה זו הוקצנה עוד יותר עם לא פחות מ-13 חלקי חלונות שיצרו תא נוסעים מואר ואוורירי במיוחד. כיום, שטחו של הגג הפנורמי בסיטרואן C4 Picasso הוא לא פחות מ-5.3 מ”ר!

: גג פנורמי בגודל 5.3 מ"ר בסיטרואן C4 Picasso

גג פנורמי בגודל 5.3 מ”ר בסיטרואן C4 Picasso – אין יותר מואר ואוורירי מזה

גורם נוסף שתורם רבות לשקט הנפשי של הנהג ולהפחתת המתח הוא השימוש במערכות סיוע לנהג. מערכות אלו כמו בקרת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לניטור שטחים מתים, סייען זינוק בעלייה או חיישני אור וגשם, תורמות רבות לכך שהנהיגה בדגמי סיטרואן קלה, מהנה ונטולת מתח.

מהפכת הנוחות של סיטרואן

הנהיגה כיום שונה מאוד מאשר לפני מאה שנים – התנועה צפופה יותר, יש הרבה יותר מידע שצריך להתמודד איתו וכאמור גם פרקי הזמן שאנו מבלים ברכב מתארכים. בדיוק בגלל זה החשיבות של נוחות ברכב, על כל ממדיה, רק הולכת ומתעצמת. זאת ועוד, מכונית נוחה היא גם מכונית בטוחה יותר וגם מגניבה יותר שהרי Comfort is the new Cool.

מושבי נוחות קקטוס החדש

מושבי הנוחות בסיטרואן קקטוס – נוח כמו הספה בבית (ואפילו יותר)

בסיטרואן הבינו זאת עוד בתחילת המאה העשרים, ולאורך השנים החברה הוכיחה את העליונות שלה בתחום זה. מהפכת הנוחות של סיטרואן החלה אולי לפני מאה שנים, אבל היום היא נמצאת בשיא עוצמתה ועם ההישגים הגדולים ביותר – סעו באחד מדגמי סיטרואן העדכניים ותוכלו לחוש בכך בעצמכם.