September 26, 2018

שיעור לעתיד

ראלי תורכיה ה-7 , מה-13 ל-16 בספטמבר 2018

למרות ששוב היתה תחרותית, לרוע המזל ה-C3 WRC – כמו רבות מיריבותיה – סבלה מהתנאים הברוטאליים של סוף השבוע, ועמידותה נמתחה עד הקצה על ידי הנזק המתמשך שיצרו תנאי המסלול הקשים.

סיפור המרוץ

זה היה סוף שבוע של “פעם ראשונה”: פעם ראשונה שראלי טורקיה מתקיים במסלול החדש שלו, שמרכזו במרמריס, השתתף באליפות העולמית, והפעם הראשונה שקרייג ברין הוביל במרוץ WRC. האירי היה המהיר ביותר ביום שישי במקצה הפתיחה, שאורכו 38 ק”מ.

הגישה הרגועה והמדודה שלו הבטיחה לו את המקום השני בסיום מקצה הבוקר, 6.3 ש’ בלבד מאחורי המוביל, כשמאדס אוסטברג, שפתח גם הוא חזק, דולק על עקביו, בפיגור של 8.2 ש’ בלבד מהמוביל. הנורווגי קבע את הזמן השני בטיבו ב-SS3, רק 2.1 ש’ מאחורי מוביל האליפות, בקטע דירוג שאורכו כמעט 22 ק”מ.

אולם למרות שנזהרו מאוד שלא לפגוע במכשולים הגדולים יותר שבדרך, שני הצוותים סבלו מתקרים במקצה של אחר הצהריים. בעוד ברין התדרדר למקום השמיני אחרי שני תקרים, אוסטברג נאלץ לפרוש מהמקום החמישי לאחר שהשבילים המשובשים גרמו לשבירת זרוע מתלה במכוניתו.

גם חליד אל קאסימי נאלץ לפרוש בשל תקלה בטורבו.

הדרכים התבררו כקשות אפילו יותר ביום שבת, ומכוניות ה-WRC  מהדור החדש, שכושר הסיבולת שלהם לא נבחן בתנאים קשים כאלו מאז הצגתן בשנה שעברה.

לרוע המזל, קבוצת הראלי של סיטרואן טוטאל אבו-דאבי לא יצאה ללא פגע.

יש לציין כי מצב הדרכים התדרדר במהירות, כשהעפר מתפרק בשל עוצמת מכוניות הראלי וכשאבנים חדות וסלעים צצים מבעד לעפר המתפורר.

מאדס אוסטברג נאלץ לעצור בשל בעיות בטורבו, בעוד קרייג ברין, שטיפס בחזרה עד למקום השישי הכללי למרות מיקום לא מוצלח בסדר הזינוק (שני), נאלץ לפרוש מהראלי לאחר שמכוניתו עלתה באש ונשרפה כליל. הראלי הסתיים בנימה חיובית יותר ביום ראשון, עם שלושה קטעי דירוג רצופים בהם קבע מאדס אוסטברג את הזמן השני בטיבו, בעוד חאליד אל קאסימי מצליח להשיג נקודות באליפות היצרנים.

שאלות לפייר בודר, מנהל קבוצת המירוצים של סיטרואן

איך היית מסכם את ההופעה הראשונה של ה-C3 WRC בטורקיה?

ובכן, זה בהחלט דבר חיובי שה-C3 WRC היתה שוב מהירה, למרות הקושי חסר התקדים של המקצים. ממש מההתחלה, גם מאדס וגם קרייג נלחמו על מקום על הפודיום, כשקרייג אפילו מצליח לנצח בסטייג’ הארוך והקשה ביותר של הראלי. קבענו קצב טוב גם ביום שבת, כך שבבירור למכונית יש את הביצועים הנדרשים. למרות האמור לעיל, גילינו במהלך סוף השבוע שרמת הסיבולת שנדרשה במירוץ הזה היתה גדולה בהרבה מהמקובל. העומסים שהוטלו על המכוניות היו קיצוניים והדרכים, שהיו משובשות למדי כבר בהתחלה, הלכו ונהרסו במהירות, משהו שה-C3 WRC שלנו לא נתקלה בו בעבר. בנוסף לתנאים הקשים, נאלצנו להתמודד עם קשיים מכאניים, בהם לא נתקלנו בעבר. נכון שלא היה לנו ראלי דומה לזה, עם כזה עומס על המכוניות,  בסבב הראלי מזה שנים רבות, אבל הצלחנו לאסוף מידע רב לאורך כל סוף השבוע. אם נשתמש במה שלמדנו לגבי פני השטח של השבילים כאן, בנוסף על הניסיון שהמותג צבר בעבר באירועים כמו ראלי אקרופוליס או ראלי ספארי בקניה, יש לנו את מה שנדרש כדי להגיע מוכנים יותר לפעם הבאה.

איך אתה מסכם את ביצועי הקבוצה?

אני רוצה להצדיע למכונאים על העבודה הנהדרת שהם עשו לאורך המרוץ, כשהצליחו בכל מקצה טיפולים לתקן לחלוטין ולבנות מחדש את המכוניות בזמן המוגבל מאוד שהוקצה להם. הם לא הסתפקו בעבודה על ה-C3 WRC שהיתה תחת אחריותם, אלא היטו כתף ונרתמו לעזור למכוניות האחרות של הקבוצה ברגע שסיימו עם שלהם, והיתה רצועת יד זמינה (רק לאנשים עם רצועת יד מותר לעבוד על המכונית בפיטס – אמצעי להגבלת מספר האנשים שעובדים על המכונית). אני חושב שזה מראה באמת עד כמה הקבוצה הזו מאוחדת ומגובשת.

דגשים חשובים

ראלי חדש משמעו, כמובן, שיש להכין הערות ניווט חדשות לחלוטין במהלך שתי “סבבי בדיקה” בשלב המקדים, שנעשים בקצב איטי בהרבה מקצב המירוץ. כשקטע הדירוג (סטייג’) הארוך ביותר של הראלי (Çetibeli, 38.10km) – נחשב גם לקשה והמאתגר ביותר – הוא גם הקטע הפותח ביום שישי בבוקר, אין ספק שיתברר במהירות מי עשה עבודה טובה בשלב המקדים…

וזה היה קרייג ברין שהפגין נהיגה מרהיבה וניצח במקצה הדרוג, מוכיח כבר מהפתיחה את הקצב המהיר שה-C3 WRC יודעת לייצר על השבילים האלו, ואת היכולת של האירי להסתגל במהירות למקצי דירוג חדשים. הניצחון של קרייג בקטע הדירוג היה גם הפעם הראשונה בקריירה הקצרה שלו שבה הוביל במירוץ WRC. זו היתה תצוגה מדהימה בהינתן התנאים, עם שינויים תכופים בקצב וסוג השבילים, על שבילים שהם ככל הנראה הקשים ביותר שנראו ב-WRC מזה זמן רב. הצוותים נאלצו לא רק להתחמק מהאבנים החדות ביותר, אלא גם להתמודד עם ראות גרועה שיצר האבק שנשאר עומד באוויר לאורך הסטייג’.