July 10, 2017

סיטרואן גראנד פיקאסו
המוהיקני האחרון

סיטרואן גראנד פיקאסו <br> המוהיקני האחרון

הגראנד פיקאסו, שייך לדור השלישי למותג זה. כבר בדורו הראשון הוא הציע סטייל ושיק שהרשימו מאוד. החיבור בין חיצוניות עגלגלה, שטח חלונות גדול מאוד ותא נוסעים שנגזר כמעט מסיפורי חלל ומדע בדיוני הבליטו אותו מאוד ביחס לקבוצת המיניוואנים וגרמו לנו להבין שגם רכב פונקציונלי שכזה, לא חייב להראות כמו מונית שירות.

רכישה של רכב מרובה מושבים, בניגוד לרכישה של רכב ספורט-קבריו-קופה-דו מושבי, נעשית מתוך צורך אמיתי ופחות בגלל חשק רגעי. הרי לא תמצאו נהג במיניוואן שהחליט בוקר אחד שממש מתחשק לו לנהוג ברכב שכזה. אבל תכליתיות אינה מיליה גסה, ממש לא וכשעוטפים אותה בכל כך הרבה תוכן, קישוטים ופינוק, היא הופכת לראויה עוד יותר.

GRAND C4 PICASSO 2016 ESSAIS PRESSE

לרשות המשפחה המודרנית עומדות מגוון רחב של אפשרויות בחירה לשינוע הזאטוטים. בצד האופנתי, אנחנו מוצאים את הקרוסאוברים, שחלק מצומצם מהם מציע אפשרות של זוג מושבים נוסף (אך הם לרוב לא יותר מאשר מספסלים זעירים ולא ממש שימושיים) וישנן כמובן המכוניות המשפחתיות ה”קונבנציונליות”. אבל מה עושים כאשר למשפחה מצטרף צאצא רביעי או ששני חברים מבקשים להצטרף לנסיעה?

אנחנו שמחים ששאלתם, כי כאן בדיוק נכנסים לעולם שלנו המיניוואנים. אלו כלי רכב שמראש נועדו לענות על הצורך לשנע יותר מחמישה אנשים ביעילות ונוחות. אולם כשסקרנו את היצע המיניוואנים בשוק הישראלי, גילינו שמספרם הלך ופחת לאורך העשור האחרון. אם בעבר חלק גדול ממותגי הרכב העמידו רכב כזה באולמות התצוגה, הרי שכעת, הם הפכו לנדירים למדי.

למרות זאת, ישנו שחקן אחד שממשיך לרוץ על כל המגרש, גם כשהאחרים התעייפו מזמן ואף להמשיך ולהתחדש ולשפר את הנוסחה שאהבנו גם בדורותיו הקודמים – סיטרואן פיקאסו. המיניוואן הצרפתי משווק בארץ בשתי גרסאות – 5 מושבים ו-7 מושבים והפעם, לאור העובדה שדגם זה עבר מתיחת פנים חשובה, לקחנו אותו למבחן משפחתי מקיף בכבישי ישראל.

מהפכת הדור השלישי

סיטרואן פיקאסו, או הגראנד פיקאסו במקרה הספציפי שלנו, שייך לדור השלישי למותג זה. כבר בדורו הראשון הוא הציע סטייל ושיק שהרשימו מאוד. החיבור בין חיצוניות עגלגלה, שטח חלונות גדול מאוד ותא נוסעים שנגזר כמעט מסיפורי חלל ומדע בדיוני הבליטו אותו מאוד ביחס לקבוצת המיניוואנים וגרמו לנו להבין שגם רכב פונקציונלי שכזה, לא חייב להראות כמו מונית שירות.

להיפך, מרגע שסגרנו אחרינו את הדלת, המושבים הרכים ובידוד הרעשים יצרו שלווה אמתית בקבינה. אחר כך, לא יכולנו שלא להתרשם מההפרדה לשלושה מושבים עצמאיים מאחור ובמקרה של ה’גראנד’, מהיכולת להצמיח צמד מושבים נוסף אי שם מאחור. אלה, בניגוד למושבי הקרוסאוברים, גדולים מספיק כדי להכיל שני ילדים גדולים גם בנסיעות ממושכות מבלי לשמוע אותם מתלוננים על הקילומטר הראשון.

בנוסף למושבים, סיטרואן גראנד פיקאסו מציע סידור חכם מאו דלתא הנוסעים. המודולריות של הקבינה הזו באה לידי ביטוי בכך שכל מושב יכול לנוע על מסילה משלו, להתקפל או אפילו לצאת מהרכב בקלות במקרה הצורך, כל נוסע נהנה מפתחי מיזוג ייעודיים (וזה מעולה בקיץ המעיק בישראל), מסביב לנוסעים ואפילו ברצפת הרכב ישנם ערב רב של תאי אחסון בגדלים שונים לכל שימוש וזה לא הכל. בגב מושבי ההורים ישנם מגשים מתקפלים לטובת היושבים מאחור להניח עליהם מזון ומשקה, טאבלט או עמדה להגשמת כישרון הציור של הילדים. וזהו? לא, יש אפילו וילונות הצללה מתקפלים בחלונות האחוריים שמשאירים את השמש החמה בחוץ וגם שקעי 12 וולט בכל פינה כדי שסוללת הטאבלט חלילה לא תתרוקן.

 

ועכשיו זה הכל? שוב לא, כי עוד לא סיפרנו לכם על חדר ההורים שמלפנים. שם מפוסל דשבורד עתידני בצורתו, עם מסך מולטימדיה גדול במרכזו ודרכו נשלטות מרבית מערכות הרכב בקלות. המושבים רכים ומחבקים וכמובן שלל תאים לכל שימוש – לבקבוקי ליטר וחצי, תא כפפות מקורר, תא בין המושבים, תאים בדלתות ועוד. לא ניתן להתעלם גם משטח החלונות העצום בצדדים וכמובן באופן שבו שמשת החזית חודרת לגג הרכב עד למעל ראשי היושבים מלפנים. שדה ראיה פנורמי כזה לא מצאנו באף רכב בסביבה והדבר מקל מאוד על התמרונים העירוניים.

משפחה טורבו

גם בתחום ההינע, סיטרואן גראנד פיקאסו מבצע קפיצת מדרגה ביחס ל”משפחתיות” הקונבנציונליות או הקרוסאוברים שמתחזים למיניוואנים. במקום מנועי 1.6 או 2.0 ליטר בנזין אטמוספריים, הצרפתי מגיע אלינו עם מנוע בנזין מוגדש טורבו שמפיק 165 כ”ס (ב-6,000 סל”ד) חזקים משמעותית מההיצע המתחרה. אבל חשוב יותר מכך, הוא נתון המומנט שעומד על 24.4 קג”מ שזמין כבר ב-1,400 סל”ד – תחום שבו המנועים האטמוספריים של המתחרים עדיין רדומים.

עם משקל עצמי נמוך של 1,320 ק”ג ובעזרתה של תיבת הילוכים אוטומטית מבית AISIN שלה 6 הילוכים, הפיקאסו השאיר אותנו המומים כשסיים את בדיקות המיאוץ מעמידה ל-100 קמ”ש תוך פחות מ-9 שניות ואת ההאצה מ-80 ל-120 קמ”ש שמדמה עקיפה בפחות מ-10 שניות ולכך יש לא רק משמעות מבחינת ההנאה מהנהיגה, אלא גם בבטיחות, שכן גם כשהרכב מלא בנוסעים, תמיד אפשר לבצע עקיפות בזריזות ובבטחה.

אבל לא רק להפגין שרירים הצרפתי הזה יודע, אלא גם להפליג על גלי המומנט בכביש ולעשות זאת בנינוחות מרשימה, ללא ושם צליל שחודר לתא הנוסעים ובחיסכון משמעותי לדלק. אותו שילוב בין מנוע מודרני לתיבת הילוכים יעילה ועיצוב אווירודינמי גרם לכך שאת ימי המבחן סיימנו עם צריכה ממוצעת של 14.3 קילומטרים לליטר, למרות שכלל לא השתדלנו לחסוך בדלק.

regulateur-citroen-grand-c4-picasso

טיסת על חלל

מכוניות צרפתיות נהנות מתדמית של נוחות נסיעה מופלגת וכשזה מגיע לכך, הגראנד פיקאסו בהחלט מפליג על הכביש. בעיר, היכן שמצויים כמה מהשיבושים האכזריים ביותר, הגראנד פיקאסו מתעלם מאיכות הסלילה ומרחף מרחוב לרחוב. למרות ממדיו, הוא קל מאוד לתמרון וההגה שלו נעים מאוד לשימוש. בכביש המהיר, הכיול הרך של המתלים שוב גורם לו לנוע ללא התנגדות ולסנן את הקטעים הלא מושלמים.

המבחן שלנו לקח אותנו עד לקצה הצפוני של ישראל וחזרה ולא משנה מה טיבה של האוטוסטרדה מתחתינו או איכן ברכב השבנו את הבוחן הצמוד אלינו, היה נוח. הגראנד פיקאסו מעביר תחושה מוצקה, בטוחה ומאוזנת מאוד באופן שבו הוא מתייחס לדרך.

אבל כל זה כמעט צפוי במבחן שלנו לרכב משפחתי בסדר גודל שכזה ושמוצאו מצרפת. אבל הצרפתים יודעים להעניק למכוניות שלהם תכונה נוספת שלא ציפינו כלל וכלל לפגוש ברכב שנועד להסעה של 7 נוסעים ומטען (130, 704 ו-2,181 ליטר בהתאם למספר שורות המושבים המקופלות) וזו הנאה ממשית מהנהיגה. כן, איכשהו, אנחנו עדיין לא מבינים איך, אבל סיטרואן יצרו פה רכב שלא חושש מפיתולים ולא נבהל מכבישים מסולסלים. יותר מכך, הוא חולף בהם בכזו שמחה, שלרגע עצרנו לבדוק האם קיבלנו במקרה פיקאסו GTI ולא גראנד פיקאסו.

ההגה שלו קל ומהיר, והמתלים שעד לפני רגע חשבנו שבם רכים, תמכו בנחישות במרכב תחת עומס הפניות ושמרו אותו מאוזן וחד. גם הבלמים שלו הפגינו עצמה גבוהה ועמידות גבוהה לא פחות כלפי התחממות והתעללות. זהו, אנחנו יכולים לקבוע באופן נחרץ שחדוות הנהיגה לא אובדת כשנוהגים במיניוואן, כל עוד מדובר בסיטרואן גראנד פיקאסו כמובן.

מתנהל בוואקום

המבחן לסיטרואן גראנד פיקאסו הסתיים בצורה חיובית מאוד. מדובר ברכב שמצליח באמת לאחוז את המקל משתי קצותיו וגם באמצעו. הוא נאה מאוד מבחוץ, חללי מבפנים עם מרחב מחיה אדיר לכל נוסע, הוא עשיר בגאדג’טים והחשיבה בו על הפרטים הקטנים שהופכים את הנסיעה לחוויה של ממש חסרת תקדים. ומעל לכל זה, הוא מצליח להיות גם נעים, גם מהנה מאוד בנהיגה וגם חסכוני בצריכת הדלק.

עד כאן מנינו ואת זכויותיו ועכשיו נדבר על ההזדמנות – הגרנד פיקאסו חי בעולם דל מתחרים וגם כלי הרכב שמתיימרים להיות “משפחתיים” בהווייתם, לא מצליחים לאתגר אותו בדאגה ליושביהם ובתמורה למחיר. אגב זה עומד על 168,900 שקל.